divendres, 4 d’abril del 2014

SINTESI DEL DEBAT "CTS"

Nova idea que m’ha sorprès, que he acceptat /adaptat a la manera de veure el món educatiu i especialment la pràctica educativa:
Les TIC han esdevingut instruments essencials per viure en un món tecnològicament intensiu. Aquest fet reclama  una revisió del paper de les TIC en l'educació.

Al llarg del debat hi ha més d’una idea o frase que m’ha sorprès però si només n’he d’elegir una, aquesta frase seria la que he marcat amb negreta del company Antonio Camacho.

He elegit aquesta frase perquè més que donar idees noves, ens fa parar atenció en dos aspectes importants a tenir en compte:
a) reconèixer que les TIC en un món tecnològic serà un instrument essencial, 
i sobre tot perquè
b) s’ha de revisar el paper de les Tic a l’educació


A partir de les propostes del mòdul 1, de les aportacions de  Domènech i Tirado, juntament amb el material de consulta que ens han ofert a aquest debat podem adonar-nos que el món educatiu –i per tant la psicopedagogia també- ha d’afrontar amb tota la complexitat el tema de les noves tecnologies i valorar en conjunt:

- Vivim un món global. No podem girar-nos d’esquena i oblidar el que passa a la resta del món
- Les noves tecnologies són un fet que ha creat un ‘bretxa digital’ entre països desenvolupats i països subdesenvolupats o emergents. 
- Les noves tecnologies –ben utilitzades- podran ser una eina de canvi i de progrés equitatiu. 
- A l’escola han d’entrar les noves tecnologies però tenint cura de que l’ensenyament-aprenentatge sigui significatiu, i estigui dins un marc constructivista.. allà on  ‘sentir’ ‘imaginar’ ‘pensar’ i ‘compartir’ (com es diu al vídeo dessing for change)
- S’ha de tenir cura dels nous reptes, però també de la manera que canvien les nostres vides i les nostres escoles amb les noves tecnologies. 
- No hem d’enfocar el tema des de postures deterministes sinó que com diuen Tirado i Domènech al seu article hem de prendre una postura interactiva (interacció i intercanvi entre els dos pols). Aquest nou enfocament s’ha anomenat seamless  (teixit sense costures). Els element tècnics, socials, personals, econòmics, humans estan interactuant i no convé oblidar-ho.. I afrontar el nou camí de les noves tecnologies des d’aquest nou posicionament… 
Al llarg del debat les postures tant sociodeterminista com la tecnodeterminista han anant matisant les seves opinions… les argumentacions d’uns anaven fent canviar i reestructurar les idees inicials del altres. Penso que amb el debat  nosaltres hem fet el mateix camí que està fent la societat –o hauria de fer – en quan al tema de les noves tecnologies.

Finalment m’agradaria compartir amb vosaltres, una percepció que he tingut al llarg del debat:
- El debat ha estat enriquidor perquè teníem unes ‘indicacions clares i concretes’ de com argumentar 
- Per participar-hi i escriure els teus arguments ho has de preparar molt bé, sinó no te’n ensurts
- S’ ha demostrat que de cada una de les postures es poden donar argument de prou pes , que les defensen. Per tant l’una sense l’altre no tenen sentit. 
- Els materials per consulta han estat de qualitat… ens serviran com a eines per altres ocasions.
  Agrair a tots/es les vostres aportacions han estat molt enriquidores!

  • ·         http://www.think1.tv/videoteca/es/index/0-48/barefoot-college  Barefoot College de la India se fundó hace más de tres décadas con vocación de servicio para las familias campesinas de pocos recursos de la India. Vídeo experiència d’aprenentatge de les dones hindús en fer generadors d’energia solar
·         Tomás i Justibó, Santiago. La relació entre ciència, tecnologia i societat al llibres de text de ciències i tecnologia de batxillerat. (UOC)  http://atheneadigital.net/article/view/21/21

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada