dijous, 1 de maig del 2014

SESSIÓ 1: PRESENTACIÓ WEBQUESTA I MAPA CONCEPTUAL


 Observació: Aquesta  imatge podria ser similar a la situació  real del context en que s'aplica el projecte. Per motius de privadesa, se'ns recomana que no facem fotos allà on es pugui determinar clarament la identitat dels alumnes

Els objectius principals d'aquesta activitat són:

• Presentar la Web Questa als alumnes allà on es detallen les tasques, el procés, els recursos i la rúbrica d’avaluació perquè els alumnes sàpiguen ja quines seran les propostes de treball. web questa orientació educativa 4t ESO
 • Introduir a cada una de les aules de 4t d’ESO a la sessió d’Atenció Educativa l’eina d’aprenentatge significatiu: EL MAPA CONCEPTUAL 
(Els alumnes de diversificació disposen de dues sessions setmanals i així vam poder treballar amb més calma i dedicar-hi més atenció individual als continguts i eines que es van proposar)
Amb aquesta finalitat l’alumna de pràctiques –baix supervisió de la tutora del centre- va preparar una presentació Power Point allà on (en una sessió d’una hora) es fes la primera impressió i informació del concepte mapa conceptual

 1- ACTIVITAT PRÈVIA: Motivar una conversa i un canvi d’impressions del que per a ells/es era un MAPA CONCEPTUAL. Per aquesta activitat inicial es va utilitzar una graella de preguntes que estava projectada a la pantalla de la pissarra digital i anàvem escrivint les seves respostes. Abans l’orientadora explicà i detallà als seus alumnes tot el contingut principal de les activitats que aniríem realitzant i a la vegada remarcant la importància de les tècniques d’estudi. Resum coneixement previs 5 grups

 2-Activitat COL·LECTIVA I EXPOSITIVA: Què és un mapa conceptual / Per a què són útils els mapes conceptuals/ Com fer un mapa conceptual (passes principals) 
vés al Power Point
  3- ACTIVITAT PRÀCTICA I INDIVIDUAL O PER PARELLES En aquesta mateixa sessió es proposa que cada alumne individualment o per parelles faci el mapa conceptual (amb paper i boli) segons les explicacions donades d’un article del diari escolar Vila Web que s’anomena “Xr mls anys SMS” i que parla del primer SMS enviat des d’un ordinador i les repercussions en les telecomunicacions que va desencadenar. 

Nota: la web questa i la presentació del Power point ja havien estat realitzades per l’alumna de pràctiques en dies anteriors a les pràctiques i també s’havien provat als ordinadors totes les aplicacions que s’utilitzarien dins l’aula amb els alumnes el dia de l’activitat (com sabem és molt fàcil que les noves tecnologies, els ordinadors i els programes informàtics ens pugin ‘fallar’ en algun moment. I tot el projecte i l’activitat de la setmana estava basada en aquest suport informàtic! 
 AVALUACIÓ:
-Els objectius de presentar la Web Questa i d'introduir els principals conceptes del que és un mapa conceptual en general s'ha aconseguit. Els grups i alumnes han respost bé i amb motivació pel tema -que segons ells, els hi costa bastant-.
Dels 5 grups només un, s'ha mostrat poc motivat, rebutjant bastant les aportacions i explicacions del tema...participant poc i intentant 'boicotejar' l'activitat. És un grup de característiques inquietes, de bon nivell però en el que hi ha  uns quants 'repetidors' de 18 anys que estan cansants d'estar a les aules i no veuen molt d'objectiu en seguir algunes de les classes que es fan.
Sabrem més dades quan tinguem el resulat final i les respostes al qüestionari que passarà.
- L'altre objectiu en que cada alumne/a havia de fer els seu mapa conceptual de la notícia del sms, de moment hem recollit 1/3 dels mapes conceptuals fets, suposem que després de vacances ja tindrem la resta.  Esperarem a valorar (en aquest moments els que estan lliurats van utilitzant bé les instruccions per a fer mapes conceptuals
REFLEXIÓ PERSONAL :
 De moment, penso que als alumnes els hi ha agradat la idea de poder aprendre a fer mapes conceptuals, però en el moment d'haver d'implicar-se ells i fer el mapa han sorgit certes reticències i certa mandre.  
A la vegada també al no ser jo la professora titular capten que aquest treball no té la transcendència que tindria si ho fos...malgrat que l'orientadora ha deixat ben clar que això forma part del curriculum (són tècniques d'aprenentatge) i que serviran per qualficar l'assignatura.
El temps també és molt limitat: són 55 minunts per fer cada activitat i queda poc temps per esplaiar-se.   Amb el grup de diversificació que disposa de dues sessions setmanals hem pogut treballar amb més deteniment tots els aspectes.
Alguns en concret s'ho han pres amb molt interès perquè en algunes assignatures els hi han donat com a treball fer algun mapa conceptual dels temes de l'assignatura. 

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada