hi
ha alguna manera d' aprendre de forma fàcil, ràpida i útil de fer mapes conceptuals?
“els professors tot el dia
estan manant que facen mapes conceptuals i no en sé fer i no trobo que serveixin per res”
|
||
Síntesi
destacant l’aprenentatge que es pretén
|
||
Es pretén
que els alumnes aprenguin a fer mapes conceptuals, des del coneixement de:
què és, per què és útil, com es fa, quin és
el transfon teòric del mapes conceptuals.
A la
vegada interessa que els alumnes en un
primer moment aprenguin a fer el mapa
de la forma tradicional, però l’objectiu final serà que aprenguin a utilitzar
el programa CMapTools.
Com a producte final, es vol aconseguir que els alumnes – agafant com a base un dossier que han realitzat amb el seu
itinerari acadèmic i/o professional- aprenguin a fer un mapa conceptual amb CMapTools
del seu propi itinerari.
|
||
Índex
|
Contingut
|
Observacions
|
Context
General
|
||
Experiència en ensenyament
|
35
|
-3 anys de treballs en educació en
diferents llocs.
-15 treballant a Escola Bressol
-17 treballant a Ed. Infantil d’escola pública
|
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús
de TIC
|
Bon nivell d’experiència.
Utilitzades a nivell personal i
professional
|
---
|
Tipus d’escola
|
Institut
d’Ensenyament Secundari
(IES)
- Centre Públic
|
---
|
Localització del centre
|
Zona
urbana, centre de ciutat petita.
|
---
|
Connexió
|
Internet.
Alta velocitat. Servidor centralitzada al Centre
|
---
|
Localització dels recursos tecnològics
|
2
aules d’informàtica amb equipament complert
i servei d’atenció tècnic molt eficient
|
---
|
Situació socio - econòmica dels alumnes
|
Classe
mitjana en gra mesura, però hi ha un tant per cent de famílies amb situació socioeconòmica baixa.
|
---
|
Context
de la història o cas
|
||
Nivell dels alumnes
|
5 Grups
d’alumnes de 4T ESO
(4 grups i 1 de diversificació)
|
---
|
Àrea / unitat
|
Atenció
Educativa (Orientació)
|
---
|
Fites
en la història
|
||
Activitats planificades a la sessió o
unitat
|
Creació
d’ un mapa conceptual utilitzant el programa CMapTools de l’itinerari
acadèmic i/o professional.
|
Es
disposa prèviament de tot un treball fet a l’assignatura d’Atenció Educativa
i un dossier individual amb el propi itinerari
|
Nivell d’aprenentatge esperat
|
Saber
fer un mapa conceptual seguint les instruccions de Novak i a la vegada saber
fer un mapa amb el programa CMapTools utilitzant les eines bàsiques del
programa
|
---
|
Tipus d’activitat
|
Sessió
en gran grup a les sessions d’Atenció Educativa.
Presentació, explicació, execució i
avaluació de la proposta
|
---
|
Activitats
de la història o cas
|
||
Tecnologies utilitzades
|
WebQuesta
Presentació Power Point
CMapTools
Moodle
Correu electrònic
Formularis Google
Programes per compartir documents i
imatges: calaméo..
|
------------
|
Raó per la qual la fa servir
|
Per aprendre a fer i crear mapes
conceptuals
Conèixer i utilitzar el programa amb
CMapTools
|
---
|
Naturalesa de las activitats (tasques
cognitives a realitzar)
|
Utilitzar eines digitals per compartir,
transformar informació, aprendre a aprendre, estructurar el propi pensament. Mitjançant al WebQuesta es fa una guia i una
bastida perquè els alumnes aconsegueixen l’objectiu de forma significativa.
|
---
|
Dificultats trobades
|
-En algun moment algun problema de
tipus d’accés a algun programa als ordinadors
-Temps per fer el projecte molt delimitat
per les sessions de classe d’Atenció Educativa.
|
---
|
Ajuda / col·laboració emprada
|
- Assessorament de la Orientadora del
Centre
- Personal dels Serveis informàtic del
centre
-Tutorials d’Internet per aprendre a fer la
WebQuesta, Cmaps etc.
|
---
|
Rol del professor
|
-Rol de preparació i creació de les eines didàctiques.
-Rol d’investigador per descobrir i facilitar després
el procés als alumnes
-Rol d’expert en les explicacions més teòriques de què
és un mapa conceptual
-Rol de guia i acompanyament en el treball dels alumnes
|
---
|
Rol de l’estudiant
|
-Rol actiu i d’implicació per fer el
producte final ( el mapa amb el seu itinerari)
-Rol de crear el seu propi mapa
conceptual
|
---
|
Resultats
|
||
Observacions
|
- Durant
les sessions es fan observacions participants tant per part de
l’orientadora com de la persona que aplica el projecte
|
---
|
Avaluació de l’aprenentatge
|
-
Inicial:
Ajust
al nivell segons l’orientadora que coneix el grup. Part d’una sessió dedicada
a recollir els coneixements previs del grup.
Enquesta
digital per recollir les opinions i el punt de partida dels alumnes respecte
a la WebQuesta i als mapes conceptuals
- Durant:
Observacions
i anotacions del procés que van fent els alumnes per reajustar si cal la
proposta
-Final:
Rúbrica
final per auto avaluar-se els alumnes. Graella d’observació dels principals
ítems a valorar per part de l’orientadora i de la persona que aplica el
projecte.
|
Ha
quedat sense poder aplicar-se una proposta d’avaluació final que era
mitjançant la valoració del canvi conceptual fet pels alumnes amb un mapa conceptual
de coneixements grupal
|
Lliçó apresa pel professor
|
Que sempre podem aprendre coses
noves, i que amb dedicació i il·lusió podem arribar als alumnes, encara que
en un principi aquests és mostrin desmotivats.
|
---
|
diumenge, 8 de juny del 2014
CASOS-HISTÒRIES. L'aprenentatge dels alumnes del projecte
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada