diumenge, 8 de juny del 2014

CASOS-HISTÒRIES. L'aprenentatge dels alumnes del projecte




hi ha alguna manera d' aprendre de forma fàcil, ràpida i útil de  fer mapes conceptuals?
“els professors tot el dia estan manant que facen mapes conceptuals i no en  sé fer i no trobo que serveixin per res”
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
 Es pretén que els alumnes aprenguin a fer mapes conceptuals, des del coneixement de: què és, per què és útil, com es fa, quin és  el transfon teòric del mapes conceptuals.
 A la vegada interessa que els alumnes en  un primer moment aprenguin a fer  el mapa de la forma tradicional, però l’objectiu final serà que aprenguin a utilitzar el programa CMapTools.
Com a producte final, es vol aconseguir  que els alumnes – agafant com a base  un dossier que han realitzat amb el seu itinerari acadèmic i/o professional- aprenguin a fer un mapa conceptual amb CMapTools del seu propi itinerari.

Índex
Contingut
Observacions
Context General
Experiència en ensenyament
35
-3 anys de treballs en educació en diferents llocs.
-15 treballant a Escola Bressol
-17 treballant a  Ed. Infantil d’escola pública
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
Bon nivell d’experiència.
Utilitzades a nivell personal i professional 
---
Tipus d’escola
 Institut d’Ensenyament Secundari
(IES)  - Centre Públic
 ---
Localització del centre
Zona urbana, centre de ciutat petita.
---
Connexió
 Internet. Alta velocitat. Servidor centralitzada al Centre
---
Localització dels recursos tecnològics
2 aules d’informàtica amb equipament complert  i servei d’atenció tècnic molt eficient
---
Situació socio - econòmica dels alumnes
Classe mitjana en gra mesura, però hi ha un tant per cent de famílies amb  situació socioeconòmica baixa.
---
Context de la història o cas
Nivell dels alumnes
5 Grups  d’alumnes de 4T ESO
(4 grups i 1 de diversificació)
---
Àrea / unitat
Atenció Educativa (Orientació)
---
Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
Creació d’ un mapa conceptual utilitzant el programa CMapTools de l’itinerari acadèmic i/o professional.
Es disposa prèviament de tot un treball fet a l’assignatura d’Atenció Educativa i un dossier individual amb el propi itinerari

Nivell d’aprenentatge esperat
Saber fer un mapa conceptual seguint les instruccions de Novak i a la vegada saber fer un mapa amb el programa CMapTools utilitzant les eines bàsiques del programa
---
Tipus d’activitat
 Sessió en gran grup a les sessions d’Atenció Educativa.
Presentació, explicació, execució i avaluació de la proposta
---
Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
WebQuesta
Presentació Power Point
CMapTools
Moodle
Correu electrònic
Formularis Google
Programes per compartir documents i imatges: calaméo..
 ------------
  
Raó per la qual la fa servir
Per aprendre a fer i crear mapes conceptuals
Conèixer i utilitzar el programa amb CMapTools
---
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
 Utilitzar eines digitals per compartir, transformar informació, aprendre a aprendre, estructurar el propi pensament.  Mitjançant al WebQuesta es fa una guia i una bastida perquè els alumnes aconsegueixen l’objectiu de forma significativa.
---
Dificultats trobades
 -En algun moment algun problema de tipus d’accés a algun programa als ordinadors
-Temps per fer el projecte molt delimitat per les sessions de classe d’Atenció Educativa.
---
Ajuda / col·laboració emprada
 - Assessorament de la Orientadora del Centre
- Personal dels Serveis informàtic del centre
-Tutorials d’Internet per aprendre a fer la WebQuesta, Cmaps  etc.
---
Rol del professor
-Rol de preparació i creació de les eines didàctiques.
-Rol d’investigador per descobrir i facilitar després el procés als alumnes
-Rol d’expert en les explicacions més teòriques de què és un mapa conceptual
-Rol de guia i acompanyament en el treball dels alumnes
---
Rol de l’estudiant
-Rol actiu i d’implicació per fer el producte final ( el mapa amb el seu itinerari)
-Rol de crear el seu propi mapa conceptual
---
Resultats
Observacions
- Durant  les sessions es fan observacions participants tant per part de l’orientadora com de la persona que aplica el projecte
---
Avaluació de l’aprenentatge
 - Inicial:
Ajust al nivell segons l’orientadora que coneix el grup. Part d’una sessió dedicada a recollir els coneixements previs del grup.
Enquesta digital per recollir les opinions i el punt de partida dels alumnes respecte a la WebQuesta i als mapes conceptuals
- Durant:
Observacions i anotacions del procés que van fent els alumnes per reajustar si cal la proposta
-Final:  
Rúbrica final per auto avaluar-se els alumnes. Graella d’observació dels principals ítems a valorar per part de l’orientadora i de la persona que aplica el projecte.
Ha quedat sense poder aplicar-se una proposta d’avaluació final que era mitjançant la valoració del canvi conceptual fet pels alumnes amb un mapa conceptual de coneixements grupal
Lliçó apresa pel professor
 Que sempre podem aprendre coses noves, i que amb dedicació i il·lusió podem arribar als alumnes, encara que en un principi aquests és mostrin desmotivats.
---



Història complerta

Entrevistador: M’agradaria demanar-te que compartissis una història sobre l’ús de la tecnologia a la classe en alguna sessió o unitat que trobis que ha estat un èxit.
Professor:   Si, m’agrada aquesta pregunta! Aquest dies he aplicat una WebQuesta a les sessions d’Atenció Educativa. La WebQuesta proposa un procés, un itinerari perquè els alumnes aprenguin a fer mapes conceptuals, i  al vegada concretin i visualitzin mitjançant el programa CMapTools el seu propi itinerari acadèmic i/o professional al finalitzat 4t de la ESO

Entrevistador: I, aquest tema el van elegir els alumnes?
Professor:  No, realment el tema va sorgir d’una necessitat manifestada la reunió de tutors de 4t.  En aquesta sessió tots els tutors/es de 4t es van mostra preocupats perquè els alumnes no aconseguien estudiar de forma eficient i significativa i que –per exemple- no sabien fer ni utilitzar mapes conceptuals en una gran majoria.
A la vegada la orientadora, a les seves classes d’Atenció Educativa tenia en els continguts de l’assignatura el tema de tècniques d’estudi i va considerar que si que existia un punt fluix en aquest aspecte i podia ser interessant treballar-hi.
Jo estava fent les meves pràctiques de psicopedagogia en aquest institut i vam pensar que era un proposta de millora eficaç i realment útil.

Entrevistador:  Perdoni, hi ha una tema que no em queda prou entès… I, sinó van ser els alumnes que ho van elegir, com pot ser que sortís tan bé el projecte i que n’estigui tant contenta?
Professor:  Així és, la idea no ha estat dels alumnes, però si que vaig pensar que si els professor de 4t estaven donant com a feines i com a proposta d’estudi que els alumnes fessin mapes conceptuals... els alumnes es podrien demanar –no tant per voluntat d’aprendre, sinó per qüestió pràctica i ràpida- I hi ha una manera fàcil i ràpida de fer mapes conceptuals? Per què ara tots els professors ens manen fer mapes conceptuals?...I el que vaig pensar va ser en ‘crear-los i presentar-los’ un problema que tenien però no s’havien plantejat.

Entrevistador: Molt bé, perfecte. I quina és la fita de la història? L’objectiu ja l’has comentat, però el podries resumir?
Professor:   La fita ha estat la creació d’ un mapa conceptual utilitzant el programa CMapTools de l’itinerari acadèmic i/o professional i enviar-lo via mail  a l’orientadora. Es pretenia que els alumnes canviessin la idea de què fer mapes conceptuals no servia per res i que ells no sabien fer-los ho confonien amb altres tècniques com resums o esquemes.
Per alguns també la fita era saber utilitzar una WebQuesta com a instrument per fer nous aprenentatges de forma constructiva.

Entrevistador: Està molt bé. I a l’hora de fer aquesta activitat potser té algun consell per a algun altre mestre que podria voler fer una cosa semblant?
Professor:   Si, li comentaria que s’agafés una sessió més de les que tingués previstes, perquè a mi el  temps i les interferències em van deixar sense poder acabar d’aplicar algunes propostes que van sorgir en el transcurs del treball.
També li recordaria que si fa un projecte en el que utilitza noves tecnologies s’asseguri molt bé abans de posar-lo en pràctica de que els ordinadors disposen dels programes, de que tenim un servei que pot solucionar petits entrebancs que puguin sorgir i que abans es deixi unes horetes per provar les eines a les aules i als ordinadors que han d’utilitzar els alumnes.
  
Entrevistador:  Sembla interessant...  Puc fer-te unes preguntes de manera que pugui col·locar alguns paràmetres sobre tot això? Quants anys fa que ensenyes?
Professor: 35 anys. Porto temps dins el món de l’educació, però aquesta experiència ha estat novedosa per mi. Jo treballo amb alumnes d’Ed. Infantil que tenen de 3 a 6 any i he aplicat el projecte a alumnes de 4t ESO que tenen 15 o 16 anys

Entrevistador: I el teu nivell de domini de les tecnologies. Diries que és molt alt...?
Professor:  Considero que sí, bastant. Essent sincera puc utilitzar programes informàtics am facilitat si els conec i sinó els conec amb tutotials o petites ajudes aconsegueixo aprendre com s’utilitzen.  Per exemple al començar el projecte només tenia unes nocions molt bàsiques i imprecises del què era una WebQuesta i en vaig aprendre sola amb els turorial i programes d’ajuda que hi ha al Web 2.0...Anem aprenent dia a dia!

Entrevistador: Segurament la fas servir sovint a casa i a classe?
Professor: Si, molt. A la classe manco, perquè estic a Centre de nova creació i les opcions de material informàtic estan molt minvades.

Entrevistador: I com va ser que vas començar a fer servir la tecnologia a la classe?
Professor:   Ja ni ho recordo!  Progressivament, fent cursos, interessant-me per tot aquest món! I, després comprovant que les tecnologies ajuden a donar un suport molt potent a les ‘noves maneres d’ensenyar’ més participatives, implicades i constructives.

 Entrevistador: Molt bé. Al Centre que has aplicat el projecte és un IES, oi?
Professor:

Entrevistador: Estem en una ciutat més bé petita, amb un entorn urbà, no és cert?
Professor: Si.

Entrevistador: Teniu connexió a Internet amb una connexió d’alta velocitat?
Professor:  Si, a l'Institut hi ha una bona connexió a Internet i un gran potencial informàtic, ja que aquí es fan CFGM i CFGS d’informàtica.

Entrevistador: I els recursos tecnològics es troben a la majoria d’aules, a tota l’escola, als laboratoris o aules d’informàtica, a la biblioteca?
Professor:  No conec molt com estan les aules, perquè com t’he dit estic uns dies de pràctiques a  l’ Institut. Però les dues aules allà on es fa la classe d’Atenció Educativa estan molt ben equipades i tenen un bon servei d’atenció i manteniment per part dels informàtics del Centre.

Entrevistador: Com definiria el nivell socio – econòmic dels estudiants del Centre?
Professor:  Seria una nivell mitjà però amb un tant per cent de nivell més baix i amb dificultats, la crisi s’està notant en les famílies i el seu nivell i al Centre ens anem assebentant d’aquesta necessitat que aflora. A la vegada però, és un Institut amb tradició a la ciutat i algunes famílies de nivell intel.ectual més que econòmic intenten dur els seus fills al centre.

 Molt bé. Crec que aquestes són totes les preguntes per a l’entrevista. Tens alguna altra història que no li hagi donat bon resultat?
Professor:  Si, clar sempre hi ha històries que  no donen bon resultat!  Però prefereixo mirar cap endavant i cercar altres propostes per nous projectes i noves històries.
Gràcies per l’entrevista ha estat un plaer compartir aquestes vivències.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada