diumenge, 8 de juny del 2014

CASOS-HISTÒRIES / El meu propi aprenentatge




HISTÒRIA DEL PROPI APRENENTATGE COM ALUMNA  DE NTICEDU
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
  Es pretén que l’alumna faci un aprenentatge d’immersió, comprensió i ampliació de la visió de les Noves Tecnologies, no tan sols com a eines molt útils en educació, sinó que aconsegueixi entendre i crear nous coneixements i xarxes cognitives relacionant Noves Tecnologies i Aprenentatge Significatiu.
A la vegada es vol aconseguir que aquest aprenentatge es faci de forma real, amb situació i context de treball de comunicació amb les eines de les noves tecnologies: Web 2.0, Mapes  conceptuals amb CMapTools, altres eines concretes que necessitarà pel seu projecte

Índex
Contingut
Observacions
Context General
Experiència en ensenyament
 Està finalitzant els seus estudis de Psicopedagogia a la UOC.
Li queda un semestre amb tres assignatures per finalitzar
Opta a aquests estudis de 2n.cicle des de un títol inicial de Diplomada en EGB
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
Bon nivell d’experiència.
Utilitzades a nivell personal i professional 
---
Tipus d’escola
  UOC
(Universitat Oberta de Catalunya)
 La UOC utilitza les eines tecnològiques com a base de la seva oferta educativa
Localització del centre
Seu física a Barcelona
(seus virtuals a cada  ordinador dels estudiants)
---
Connexió
 Internet. Alta velocitat.  
Bones estructures tecnològiques i de connexions
 Servei molt acurat
Localització dels recursos tecnològics
 Al Servei Central de la UOC
 Cada alumne amb els seus recursos per accedir al web interactiu de la UOC
Es requereixen uns mínims de recursos tecnològics i de programari per poder accedir al  portal i treballar-hi.
Situació socio - econòmica dels alumnes
   Indefinida
(personal i mol variada)
---
Context de la història o cas
Nivell dels alumnes
 Diplomatura i Estudiant un 2n.Cicle de Psicopedagogia.

---
Àrea / unitat
Noves Tecnologies de la Informació Comunicació en  Educació (NTICEDU)
---
Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
Disseny, Creació, Implantació i Avaluació d’un Projecte que utilitzi les Noves Tecnologies com a mediadores de l’aprenentatge significatiu en un entorn formal
(En aquest cas WebQuesta)
 Es disposa de tots els coneixements i processos fets durant el semestre en aquesta assignatura

Nivell d’aprenentatge esperat
 Saber valorar les Tic com a suport per un nou paradigma en la Educació
Saber comunicar i utilitzar les eines de la Web 2.0
Aprendre a crear i compartir mapes conceptuals amb CMapTools
Aconseguir dissenyar un projecte amb l’ús de les noves tecnologies com a mediadores
Aprofundir amb una pròpia autoavaluació
Relacionar Noves Tecnologies i Aprenentatge Significatiu
---
Tipus d’activitat
  Aplicació i Valoració de les TIC en Educació...
---
Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
Web 2.0
Bloc
WebQuesta
Presentació Power Point
CMapTools
Moodle
Correu electrònic
Formularis Google
Programes per compartir documents i imatges: calaméo..
 ------------
  
Raó per la qual la fa servir
 Aprofundir en la relació Tic i Educació en un transfons constructivista i significatiu.
---
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
 Utilitzar eines digitals per compartir, transformar informació, aprendre a aprendre, estructurar el propi pensament.  Mitjançant al WebQuesta es fa una guia del professor  i una ajuda col·laborativa dels companys/es
---
Dificultats trobades
  En algun moment, hi ha tanta informació que és difícil poder interpretar i assimilar tots els continguts
 Algunes vegades dificultats per utilitzar alguna nova eina proposada
---
Ajuda / col·laboració emprada
  Els propis fòrums de companys
El suport i guia del professor
Tutorials i ajudes d’Internet

---
Rol del professor
-Rol de preparació i creació de les eines didàctiques.
-Rol d’investigador per descobrir i facilitar després el procés als alumnes
-Rol d’expert en les explicacions més teòriques  
-Rol de guia i acompanyament en el treball dels alumnes
---
Rol de l’estudiant
-Rol actiu i d’implicació per fer el producte final  
-Rol de crear  el seu propi projecte
---
Resultats
Observacions
-  S’han anat aconseguint progressivament els objectius
- S’han produït canvis conceptuals en l’alumna de forma important i transcendent per la seva visió de les TIC  relacionades amb Educació i Societat.
- És un treball molt intens, que implica molta dedicació però que quan es finalitza deixa molt content perquè es constata lo molt que s’ha après.
---
Avaluació de l’aprenentatge
 - Inicial:
 Just que es comença l’assignatura ja es fa una primera autoavaluació inicial, que servirà per comparar i valorar el procés de millora adquirit
- Durant:
A cada PAC i durant les mateixes es van fet valoracions i mirades cap al què, com i quan està aprenent l’alumna
-Final:  
Es realitza una valoració final més exhaustiva, comparant d’allà on partim i a on arribem, fent incís en el canvi conceptual que s’ha produït.
També es realitza una feina de redactar el cas-història com a resum final de tot el procés seguit.
  Autoavaluació:
Es dóna molt valora a  l’autoavaluació i al control del propi procés d’aprenentatge que va fent l’alumne

Lliçó apresa pel professor
  - Que si fem aprenentatge significatiu aprenem molt més.
- Que l’aprenentatge ha de partir d’un problema, d’una situació que ens desequilibra i ens motiva i implica en adquirir nous coneixements que necessitarem per resoldre’l
- he vist una nova manera d’utilitzar l’Aula de la UOC, molt participativa, motivadora i viva!
Gràcies a tots/es! 
---



Història complerta

   
Entrevistador: Moltes gràcies per acceptar aquesta entrevista. La primera pregunta que m’agradaria fer és: Què penses de la relació que hi ha entre Noves Tecnologies i Educació?
Estudiant:  En aquest moment, i després d’estudiar durant un semestre sobre aquest tema, penso que com diu Prensky (2008) :
The role of technology in our classrooms is to  support the new teaching paradigm” , aquestes noves tecnologies són que ens poden donar suport a fer un canvi de paradigma educatiu… en aquest sentit presenten un concepte de canvi de revolució d’estructures… no es queden només en una mera eina.
Entrevistador: Al finalitzar aquest semestres, opines que has aconseguit la major part d’objectius plantejats?
Estudiant:  Penso que en general sí... en un 80%. Però també he descobert que queda molt per aprendre, molt més pensament per construir, així que el 20 % em queda per seguir està motivada i ‘alerta’ per seguir avançant.
Entrevistador: Quines avantatges i millores trobes que s’ha produït en el teu camp conceptual i la teva visió del tema?
Estudiant:  Trobo que les noves tecnologies tenen moltes avantatges i que produeix un ventall de millores en qui les utilitza tant alumnes com docents. S’han produït grans canvis en el meu camp conceptual.
Entrevistador: Com pots saber que s’ha produït aquest canvi? Com ho pots mesurar o demostrar
Estudiant:  Hi h a diferents maneres de demostrar-ho, però en aquest assignatura hem utilitzat molt els mapes conceptuals creats amb el programa CMapTools.  Per exemple es fa un mapa conceptual dels coneixements inicials i es va comparant amb els cmps que es van realitzant en cada una de les PACs així anem visualitzant i creant el nostre propi ‘dibuix, esquema’ de nou aprenentatge de la construcció que anem fent.
Entrevistador: Sembla interessant! Aconsellaries a altres professionals de l’educació que utilitzin aquestes estratègies que has comentat?
Estudiant:  Si, ho aconsellaria a tots els professionals que em demanessin opinió sobre  el tema. De fet, ja ho estic utilitzant molt pel meu treball i els meus companys s’estan interessant per aquesta eina perquè veuen que resulta molt potent.
Entrevistador:  Et sento parlar amb molt d’entusiasme, quina seria la conclusió final o el missatge que voldries deixar com a final d’aquesta entrevista?
Estudiant:  Finalment com a missatge principal,  voldria trametre que aprendre és una tasca ingent però apassionat, que els educadors mai hem de perdre la visió de ser ‘aprenents’ i comprovar i seguir estudiant ‘com, perquè s’aprèn’
En aquest moment el  constructivisme relacionat amb els Tics i aprenentatge significatiu que postulen Jonassen,Pech i Wilson (1999) parteix d’un supòsits que no hem d’oblidar. Aquest supòsits són:
  
1. El coneixement es construeix... les persones construïm representacions mentals d'aquest món. Acomodem idees i fenòmens nous en les creences existents que ja havíem construït abans.
2- La realitat (el sentit que construïm deL món) es troba en la ment. El coneixement no és una entitat externa que es troba en el món físic i que ha de ser adquirida i transmesa .
3- Hi ha múltiples perspectives del món, de la realitat
4- El coneixement es construeix a partir de les nostres interaccions amb el medi ambient.. 
5- El coneixement es troba encorat en contextos rellevants. El context és part del coneixement que la persona utilitzar per a explicar o donar sentit a una idea...
6- Per tant, el coneixement no es pot transmetre. Desgraciadament allò que podem ensenyar no es sempre el que eles estudiants aprenen.
7- La construcció de coneixement s'estimula pe una qüestió de necessitat o de desig de saber... El que produeix el procés d reconstrucció de coneixement és un dissonància entre el que se sap i el que s'observa en l'entorn
.  
 "La construcció real de significat (resoldre la dissonància entre el que sabem bé i el que percebem o creiem que les altres persones saben) resulta d’una perplexitat (Duffy i Cunningham, 1996), una pertorbació (Maturana, 1980), una violació d’expectatives (Schank, 1986) o una adaptació a l’entorn que comporta cicles d’assimilació i adaptació."   

Entrevistador:  Tot aquest supòsits estan relacionats amb.... quins tipus d’aprenentatge?   
Estudiant:  Amb l’aprenentatge significatiu. L’aprenentatge significatiu és el ‘motor’ de totes aquestes situacions en les que es va aprenent  de forma útil, real, motivada i que produeix aprenentatges que perduren en el temps.
Us deixo una cita per recordar:
L’aprenentatge significatiu, pel fet de donar lloc a un procés d’atribució personal de significat per part de l’alumne, permet d’elaborar  una comprensió i una ‘traducció’ pròpia de que s’aprèn – diferent d l’aprenentatge mecànic o repetitiu, en el que s’aprèn s’adquireix habitualment de manera literal, com una còpia idèntica de la manera  com es  presenta  el que s’ha d’aprendre.”     (Sala, M.; Onrubia, J.) 
Entrevistador: Bé.. podríem parlar molta estona més d’aquest tema que veig que és profund i té molt d’estudis al darrera, però hem de finalitzar.  Moltes gràcies pel seu temps i
Estudiant:  Moltes gràcies a vostè... i pel seu interès per temes educatius i d’ensenyament que són vitals per la nostra societat.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada